Program Sommar och Höst 2018

Söndag 5 augusti klockan 13.00
Information om höstens program och grillning!
Ekenabben

Eftersom det är grillförbud bjuder vi istället på baguette och dricka.

Vi träffas på vackra Ekenabben för att grilla tillsammans och får veta mer om höstens aktiviteter. Föreningen bjuder på korv och dricka. Anmälan till Susanne på 0702-451650

Söndag 26 augusti klockan 10.00-16.00
Trädgårdsdag
Bäckaskog Slott

För nittonde året i rad arrangerar vi den stora Trädgårdsdagen i Bäckaskogs slottspark. En fantastisk dag för alla trädgårdsentusiaster! För mer information om du/ni vill vara med som utställare, kontakta Jan Malm på 0702-300551.

Lördag 1 september klockan 11.00-17.00
Skördefest
Tivoliparken i Kristianstad

För andra året arrangeras marknaden i Tivoliparken. Här kan man köpa frukt och grönt och förädlade produkter som sylt och saft. Hösten är inte bra skördetid, utan även en bra tid för plantering. Därför finns det möjlighet att hitta fina växter bland utställarna. Mat och dryck kan provsmakas och handlas. Det här är ett samarbete mellan oss och Kristianstads Kommun och Kulturföreningen Äntligen. Är du/ni intresserade av att ha ett stånd på marknaden, kontakta Annika på 044-247740.

Lördag 8 september klockan 06.50
Heldags utflykt med buss
Helsingborg

Första stopp på resan är Cedergrens Plantskola i Råå där vi börjar med busskaffe och fralla. Krister Cedergren berättar sedan om verksamheten och vi får möjlighet att handla från hans fina sortiment.

Andra stopp för dagen är Flora Linnea, en exklusiv handelsträdgård vid Fredriksdagls friluftsmuseum och trädgårdar. I butiken finns möjlighet att, bland mycket annat, köpa fina rosor.

Lunch intas på Fredriksdals café.

Sista stopp för dagen är på Vikentomater. Vi blir guidade, får möjlighet att lyssna på TV-kocken Paul Svensson och avslutarbesöket med en fika. Förutom tomater finns även torgstånd under tak där man kan handla diverse delikatesser mm.

Pris 425:- I priset ingår förutom bussresa, samtliga inträden och föreläsningar även busskaffe med fralla, lunch med kaffe samt kaffe och kaka på VIkentomater.

Vi samlas på Naturums parkering för avfärd klockan 06.50. Anmälan görs till Jan på 0702-300551. Betalning sker i samband med anmälan. Anmälan är bindande. Resebyråbranchens resevillkor gäller.

Torsdag 13 september klockan 13.30-16.00
Studiebesök på Sveriges Lantbruksuniversitet
SLU Balsgård - Fjälkestad

Kom och lär om framtidens frukter och bär på anrika SLU Balsgård. Forskaren och växtförädlaren Kimmo Rumpunen guidar oss och visar pågående sortförsök och sortodlingar för såväl fruktträd som bärbuskar. Kostnad 80:- Max 25 personer.
Anmälan till Lotta på 0709-223138

Lördag 15 september klockan 09.00-12.00
Växtmarknad
Kjugekull

Höstens traditionella växtmarknad. Rariteter, samlarväxter och mycket mer. Hembygdsföreningen håller ett lotteri och kaffestugan är öppen. För att få sälja krävs en anmälan till Jan på 0702-300551

Lördag 6 oktober klockan 14.00
Arrangera din egen höstkruka
Fjällblomman i Fjälkinge

Gunilla visar hur vi kan arrangera fina blommor till höstkrukan. Allt material du kan behöva finns på plats. Vi fikar också tillsammans. Anmälan till Gunilla på 044-50201

Söndag 7 oktober klockan 13.00-16.00
Workshop "Höstgöra"
Hälsoträdgården i Tivoliparken

Vårens workshop om tomat och basilika i Hälsoträdgården blev mycket välbesökt och uppskattat. Därför upprepar vi nu konceptet men denna gång med inriktning på höstgöromål. Vi utökar till tre stationer för att klara många samtidigt. Kom och lär dig om: Vitlöksodling
Hur man delar perenner
Hur man vinterförvarar sina utekrukor

Detta är ett samarrangemang med Kristianstads Kommun. Drop in gäller mellan 13-16.
Ingen föranmälan krävs. Vid frågor, ring Annika på 044-247740

Tisdag 9 och onsdag 10 oktober klockan 18.00-20.00
Ljuskvällar med Jagorstrand
Roalövsvägen 88 i Färlöv

Jagorstrand bygger exklusivt för vår förening upp olika ljussättningar för utomhusmiljö och trädgård. Trädgården vi lånar tillhör Birgitta Gunnarsson och Lars-Göran och är stor med både damm och växthus samt flera olika trädgårdsrum. Föreningen finns på plats och bjuder på grillad korv. Bettina från Jagorstrands finns på plats för att svara på alla era frågor och har fina specialerbjudanden för kvällen.
Drop In gäller både tisdag och onsdag mellan 18-20.
Ingen föranmälan. Vid frågor ring Annika på 044-247740

Söndag 14 oktober klockan 14.00
Föreläsning "Alla kan odla hydroponiskt"
Regionmuseet i Kristianstad

Som en avslutning på Regionmuseets utställning "Odla drickbart" arrangeras en föreläsning om hydroponisk odling. Lär dig hur du enkelt kan omma igång och odla ditt behov av kryddväxter i fönsterkarmen utan jord.
Föreläsare är Andreas Andersson. Medarrangörer är Folkuniversitetet och Regionmuseet.
Arrangemanget är gratis. Vid frågor, ring museet på 044-135245

Onsdag 28 november klockan 14.00
Möjlighet att köpa julblomma
Göinge Fridhems Handelsträdgård

Medlemmar i föreningen är välkomna till Marie och Erik på Fridhems handelsträdgård för att handla blommor inför advent. Vi blir även bjudna på fika.
Adress: Fridhemsvägen 258 utanför Önnestad
Anmälan till Lotta på 0709-223138

Lördag 15 december klockan 14.00
Komponera julgrupper och kransar
Fjällblomman i Fjälkinge

Hos Gunilla får vi denna gång möjlighet att göra fina julgrupper och kransar. Allt material du kan behöva finns på plats. Vi fikar också tillsammans.
Anmälan till Gunilla på 044-50201

SAMÅKNING !

Till flera av våra aktiviteter åker vi i egna bilar. Om du behöver samåka, ring gärna den som arrangerar aktiviteten så försöker vi hitta resesällskap!

ANMÄLAN !

Tänk på att avanmäla din plats om du får förhinder. Tack!

Anmälan till aktiviteter är bindande. Resebyråbranschens resevillkor gäller.