Vår och Sommarprogram 2017

Anmälan till aktiviteterna kan göras från

den 15 februari telefon 044-53 100 tid kl. 9—18

Anmälan till aktiviteterna är bindande. Vid förhinder måste avanmälan ske omgående. Någon annan vill gärna ha din plats.

Mars 12

Föredrag med Mia Gröndal på Regionmuseet
Rosäventyr på Österlen och i fjärran land, föredrag med Mia Gröndal i samarbete med Rosensällskapet, Kristianstads Trädgårdsförening och Regionmuseet Kristianstad.

Entré 100 kr

Mars 20
Måndag
Kl. 19.00

KALLELSE TILL ÅRSMÖTE
Kallelse till årsmöte på Åhusgården. Motioner till årsmötet skall vara styrelsen tillhanda senast 2017-03-01. Kom i god tid så du hinner med vår tipsrunda. Vi tar tacksamt emot vinster till denna.

Föreläsning av Henrik Valentin från Österlen med tema lusten att Trädgårdera. Henrik har med sig trädgårdsböcker till försäljning. Efteråt bjuder föreningen på fika.

April 1

Inköpsdag hos Göinge Fridhems handelsträdgård
I dag ska vi handla fina Penséer från egen odling i Göinge Fridhem. De finns i olika färger och en del perenner m.m. Följ skylt från 21:an mot Göinge Fridhem. Vi blir bjudna på fika. Här är gott om plats för ca 50 st. Anmälan till Maud.

April 8

Påskkruka hos Gunilla
Om du vill ha en snygg kruka på trappan eller terrassen kom och var med i gemenskapen. Idag planterar vi påskkrukor hos Gunilla, Fjällblomman, Fjälkinge. Här finns allt material du behöver. Tele 044-502 01

Gunilla bjuder på fika.
Max 15 pers. Anmälan till Maud.

April 29
Kl. 10.00-13.00

Växtbytardag och växtmarknad i Hälsoträdgården
I år är det en växtbytardag i Hälsoträdgården i Tivoliparken, Kristianstad, som vi samarbetar med. Vill du sälja av ditt överskott så ring Maud och anmäl dig. Max 25 försäljare  och ca 2 meter var. Korvgrillning och kaffeservering.

Samma dag och samma tid är det en liknade marknad i Åhus Parken. Vill ni vara med där så anmäler ni er till Karin Grönvall tele 076-264 63 56.

Maj 6
Kl. 9.00-13.00

Växtmarknad på Kjugekull
Vår egen traditionella växtmarknad och växtbytardag. Här finns massor av spännande växter, rariteter och samlarväxter. Det finns trädgårdsredskap, ting att smycka din trädgård med, m.m. Det finns även ett lotteri som Hembygdsföreningen håller i. Vi ber alla säljare att skänka en vinst till ett värde av minst 25:- till detta lotteri, som ett litet tack för att Hembygdsföreningen håller vår marknadsplats i ordning. Kaffestugan är öppen.

Skänkta vinster avlämnas till Hembygdsföreningen.
OBS!!  För att sälja krävs en anmälan till Maud. Tel 044-531 00

Maj 7

Bussresa till Ekeboda Handelsträdgård
I dag åker vi buss till Hörby och till Ekeboda Handelsträdgård hos Irene o Per-Åke som har en mycket fin plantskola och trädgårdsaffär på Ekebodavägen. Här får vi 10% på det vi handlar. Vi äter en god middag på Gästgivaregården i Sjöbo, sen kör vi till Smedens trädgård i Smedstorp som har en mycket sevärd trädgård och egen smidestillverkning till försäljning.. Därefter åker vi till Stinas café för eftermiddagskaffe och shopping på musteriet i Kivik. Först till kvarn. Anmälan till Maud Tele 044-53100. Max 50 platser. Lotteri i bussen samt ta med egen förmiddagsfika. Pris för buss, mat och fika 500 kr.
Sätts in på bankgiro 144-5154 genast efter anmälan.
Märk insättningen Buss + ert namn
.
Påstigning:

Åhus ST1-macken: 08.15
Bäckaskog Maud: 08.45
Krstd Sommarlust: 09.15

Maj 12
Fredag
Kl. 16.00-18.00

Inköpsdag hos Rörbäckens plantskola i Rinkaby
Här kan vi handla perenner, buskar och krukor. Finns också olika smidessaker. Fika till självkostnad eller medtag egen kaffekorg. Vi får rabatt på det vi handlar idag. Byholmsvägen 180, Rinkaby tele 0708-166363. Anmälan till Maud. Maxantal 30 pers.

Maj 14

Utflykt till Osby och Jankow Månsson trevliga plantskola
I dag åker vi med egna bilar till Osby. Här får vi en guidad tur av Chefen och hans trevlig döttrar står för försäljningen. Vi kan ha fika med oss. Samling och samåkning från Biltema på Härlöv. Parkera i ytterområdet. Anmälan till Maud om ni vill hänga med.

Från Kristianstad  Kl. 12.00 (Samling: Biltema)

Maj 20
Kl. 10.00-12.00

Inköpsdag hos Odla.nu
Med egna bilar åker vi till ”odla.nu” cirka 3 km söder om Sösdala, på vänster sida av väg 23 (www.odla.nu). Ni kör förbi Vätteryd gravfält.

Passa på detta tillfälle eftersom man inte annars kan handla här.
Endast öppet för oss. Vi blir bjudna på kaffe.

Juni 10

Utflykt till Laholm
Vi ska besöka Peter Bengtsson i Ysby Laholm. Peter var med i tv-programmet trädgårdskampen. Där kommer vi får se en originell trädgård. Vi kör med egna bilar och samåker. Vi  samlas vid Biltemas parkering kl 9.  Parkera i ytterområdet och 4 pers per bil. Anmäl er till Inka på telefon 070-566 73 38 senast 1/6. Entré och fika 60 kr. Från Kristianstad Kl. 9.00 (samling p-plats Biltema)

Juni 18

Trädgårdsbesök i Färlöv
Vi besöker trädgården hos Familjen Birgitta Gunnarsson, Roalövsvägen 88 Färlöv tele 044-229134. I denna stora fina trädgård på 7500 kvm kommer vi att får se nyodling, Davids Trädgård, surjordsplantering, damm och växthus mm. Här jagar Katten Findus sorkar. Birgitta gör egen keramik till försäljning. Vi tar med egen fika. Anmälan till Maud senast 1/6.

Max 50 pers.

Juni 28
Onsdag
Kl. 18.00

Trädgårdsbesök i Öllsjö
Vi besöker trädgården i Öllsjö hos Kerstin Persson på Trindyxvägen 9, tele 044-23 95 75. Mycket fin och välordnad trädgård som fick uppmärksamhet i TV på grund av kattrum i trädgården. Medtag fikakorg.

Max 30 pers. Anmälan till Maud senast den 10/6.

Juli 2

Rosor i massor i Åhus
I gamla Åhus finns ett rosenmecka hos Rosenkungen Erik och hans Kristina som bjuder på kaffe som vanligt. Här kan man gotta sig i flera hundra rosor i blom på Missionsgatan 42,

tele 044-24 02 79. Även försäljning av rosor i kruka. Anmäl till Familjen Karlsson om du vill komma och titta senast 25/6.Max 30 pers.   Parkera vid Rönnowsskolan

Juli 4
Tisdag
Kl. 18.00

Besök hos Ordförande i Sölvesborgs Trädgårdsförening.
 I dag besöker vi Ulla och Erling Lövqvists trädgård Malmgrensväg 1 Sölvesborg, Tele 0709-104554. Mycket trevlig trädgård med fina perenn rabatter och flera ovanliga växter.  Anmälan till Maud senast den 20/6. Ulla bjuder på fika.

Max 35 pers.

Augusti 20

Grilldags på Kjugekull
Vi bjuder på grillad korv, öl och läsk. Medtag egen fikakorg så träffas vi och har en trevlig eftermiddag. Medtag egen stol. Vi byter trädgårdsböcker med varandra och en liten tipsrunda. Ta med de böcker ni läst färdigt och se om ni kan byta till er något annat spännande. Återvinning när den är som bäst. Anmälan till Maud senast den 10/8 så vi vet hur mycket korv vi ska köpa.

Augusti 27
Kl. 10.00-16.00

TRÄDGÅRDSDAGEN I BÄCKASKOG

Reservera dagen redan nu. Mer info i höstprogrammet

Anmälan till alla aktiviteter är bindande. Vid förhinder måste avanmälan ske omgående. Någon annan vill gärna ha din plats.