Höst och Vinterprogram 2017

Anmälan till aktiviteterna kan göras

från den 1 augusti

Anmälan till aktiviteterna är bindande. Vid förhinder måste

avanmälan ske omgående. Någon annan vill gärna ha din plats.

Resebyråbranschens resevillkor gäller.

Juli 29

Kl 20.00

Dungens Skymningsmarknad

Skymningsmarknad med trädgårds och växtprylar. Plats: I Inkas i blom, Hammarslund Smiths väg 14. Ingen anmälan krävs.

Med start 20.00 och vid skymningen tänds det lampor i dungen.

Man kan köpa våfflor och korv som skymningsfika. Välkomna!

Augusti 20

Grilldags på Kjugekull

Vi bjuder på grillad korv, öl och läsk. Medtag egen fikakorg så träffas vi och har en trevlig eftermiddag. Medtag egen stol. Vi byter trädgårdsböcker med varandra och har en liten tipsrunda. Ta med de böcker ni läst färdigt och se om ni kan byta till er något annat spännande. Återvinning när den är som bäst. Anmälan till Lena senast den 11/8 tele 0708-432548, lang4722@gmail.com.

Augusti 27

Kl 10.00-16.00

Trädgårdsdagen på Bäckaskog

För 18:e året anordnar vi återigen en ny trädgårdsdag på Bäckaskogs slott

Som vanligt kommer hela marknaden att andas trädgård där du får tillfälle att handla allehanda ting för din trädgård. Cirka 80 utställare kommer att finnas på plats varav en del nya som vi inte haft tidigare. Utställarna är allt från amatörer till etablerade firmor. Slottet kommer som vanligt att ha alla sina serveringar öppna denna dag samt grilla korv ute i parken. Aktiviteter för barn kommer också att finnas.

De bästa växtdoktorerna som går att uppbringa kommer att svara på era frågor. Maud, Annika och givetvis Ros-Erik från Åhus. Se även scen-programmet på vår hemsida och vid entrén till Bäckaskog. Välkomna!

September 02

Kl 11.00-17.00

Skördefesten 2017 i Tivoliparken

Marknaden går av stapeln i Tivoliparken och bygger i år på med ytterligare aktiviteter kopplade till bland annat Barnens smakdagar och Bondens egen marknad. Det är ett samarbete mellan Kulturföreningen Äntligen,

Kommunen, Hälsoträdgårdens Vänner och Kristianstads Trädgårdsförening med för oss extra aktivitet i hälsoträdgården med en växtmarknad. För intresse att sälja på marknaden kontakta Annika på 044-247740 gärna före 15 Juli.

September 03

Från Kristianstad

Kl 12.15

Samling P-plats Biltema.

Vinslöv gamla macken

Kl 12.45

Besöka 3 trädgårdar i Hässleholm

Vi åker från Biltema i egna bilar kl 12.15, vidare mot Hässleholm för samling vid gamla macken i Vinslöv kl 12.45.

Första trädgården är hos Marguerite och Kaj Nordkvist i Vinslöv.

Sen styr vi kosan till Attarp och gör ett besök hos Anette Härbst och hennes Janne. Efter detta är det fikadax på Golfresturangen i Hässleholm där man kan inta en kakbuffé. Slutligen besöker vi ordförande i Göinge trädgårdssällskap Kerstin Sjörén och hennes Lars i deras paradis nära bokskogen. Max 30 pers.

Anmäl er till Inka efter 18.00 tel: 0705667338 eller mejla inka.johansson@Telia.com senast 30 augusti

September 16

Kl 09.00 – 12.00

Växtmarknad på Kjugekull

Den årliga inköpsdagen går av stapeln där du kan fynda bland ovan-liga växter och diverse trädgårdsredskap mm. Hembygdsföreningen har sitt växtlotteri där de lottar ut de växter vi skänker. Varje utställare skänker en vinst värd minst 25:- som tack för att vi får vara där med vår växtmarknad. Kaffestugan är öppen. Den som vill vara med och sälja anmäler sig till Jan tel. 0702300551 senast den 13 september.

September 17

Kl 10.00

Besök Vingård Åhus

Vi besöker en av traktens vinodlingar och får lära oss mer om vad som händer från planta till färdigt vin. Karin tar oss med på en rundtur i vingården och i vineriet. För den som vill finns möjlighet att få provsmaka. Efteråt äter vi brunch på Rökeriet. Pris visning 100 kr/pers, provsmakning 150 kr/pers och brunch 200 kr/pers.

Anmäl er via mejl till per@smiths-service.se eller till 0730481873 efter kl 18.00 senast 3 september.

September 24

Påstigning:

Naturums parkering

Kl 07.30

Bussresa Danmark och Zen Garden

Vi åker från Kristianstad kl 7.30 för besök i Zengarden på Själland.

Denna ljuvliga oas där det just då blommar 2500 dahlior och änglatrumpetsträd. Vi äter därefter en kall dansk frukostbuffé på det lilla mysiga värdshuset Elmely kro. Vi hinner även med att besöka plantskolan Alderhvile som har det mesta inom grönt.

Vi beräknas vara tillbaka sen eftermiddag.

Anmäl er via mejl till per@smiths-service.se eller till 0730481873 efter kl 18.00 senast 1 september. Kostnad 600kr betalas i samband med anmälan.

Oktober 01

Vånga Must & Fika 77:1

Idag besöker vi Vånga Dalens must och frukt, det blir provsmakning och inköp av årets goda must. Efter detta åker vi bort till Margareta på Vånga 77:1 där man kan inta eftermiddagsfika. Pris 70 kr/pers. Anmäl till Lotta tele 044-57028, 0709-223138. Max 50 pers.

Oktober 07

Plantera höstkruka

Nu är det dags att plantera en vacker höstkruka på Fjällblomman i  Fjälkinge tel. 044-50201, som håller hela hösten, Gunilla tillhandahåller allt materiel, så bjuder hon på fika. Anmäl till Maud  tel 044-53100. Max 15 pers.

Oktober 08

Kl 11.00 – 15.00

Familjedag Tollarp på Axonaskolan

Kristianstads trädgårdsförening arrangerar tillsammans med Axonaskolan i Tollarp en familjedag med inriktning mot skörd och tillagning av höstens läckerheter. På skolgården kan man prova att tex musta äpplen och göra egen surkål. Vi visar även hur man odlar Micro-leaf och får färska bladgrönsaker året om.

Eftersom skolan är en idrottskola finns lekar, tipsrunda och andra fysiska aktiviteter på skolgården. För att även alla vuxna skall få sitt odlingslyster mättat har vi tagit hit en av Sveriges mest populära odlare. I skolans aula föreläser Johannes Wätterbäck (Farbror Grön) om sina odlingar. Det blir tre föreläsningstillfällen, max 100 pers/föreläsning. Alla aktiviteter och provsmakningar på skolgården är gratis. Inträde till föreläsningen med Johannes är 40 kr och inträdet betalas på plats. Ingen anmälan krävs. Axonaskolan klass 7 grillar och säljer lunch till hungriga barn och vuxna. Vid frågor ring Andreas på tele 0706-001016.

November 25

Kl 14.00

Dags att köpa julblommor till första advent

Vi åker till Göinge Fridhem utanför Önnestad till Fridhems Handelsträdgård, Marie och Erik. Följ skylt från 21:an mot Göinge Fridhem. Här kan man köpa julstjärnor, amaryllis och julbegonior mm från egen odling. Vi blir bjudna på fika idag. Anmälan till Lotta senast den 18 november på tele 044-57028, 0709-223138. Maxantal 50 pers.

November 26

Kl 14.00

Föredrag med Inka Johansson ”Paradiset Seychellerna”.

Inka berättar om och visar bilder från sin resa till Seychellerna, en ö mitt i Indiska Oceanen där man lever av det som finns naturligt.  Samarrangemang med Regionmuseet Kristianstad. Pris 50 kr betalas i museets kassa, ingen föranmälan. Caféet är öppet. Vid frågor ring Annika tele 044-247740

November 27

Måndag

Kl 18.00

Ljusstöpning

Det är dax att stöpa adventsljusen. Vi samlas hos Birgitta Persson på Fädriften 61 i Åhus, tel. 044-241746. Anmäl dej till Maud 044-53100  max 15 st.

December 16

Julgrupper och kransar, Fjällblomman i Fjälkinge

Vi samlas hos Gunilla på Fjällblomman i Fjälkinge, idag ska vi göra fina julgrupper till oss själva och någon att ge bort. Gunilla har allt vi behöver, samt att hon bjuder på fika när vi är klara, Vi kan vara 15 st, anmäl dej till Maud tel, 044-53100.

Samåkning?

Till flera av våra aktiviteter åker vi i egna bilar. Om du behöver samåka med någon, ring gärna den som arrangerar just den

aktiviteten så försöker vi hitta resesällskap.

Anmälan till alla aktiviteter är bindande. Vid förhinder måste avanmälan ske omgående. Någon annan vill gärna ha din plats.