Vår och Sommarprogram 2018

Varmt välkommen att anmäla dig till våra aktiviteter!

Söndag 25 februari kl 14.00
Föreläsning med Gunnel Carlson
Regionmuseet

'Dina, mina och alla andras trädgårdar'. Trädgårdsjournalisten Gunnel Carlson berättar
om Tusen Trädgårdar på Trädgårdsriket som sker söndagen 1 juli, då många trädgårdsvänner går man ur huse och besöker varandras täppor. Föreläsningen är ett samarbete med Rosensällskapet i Skåne och Regionmuseet i Kristianstad.
Det går att förboka biljetter på telefon 044-135245. Inträde 100:-
Vid frågor, ring Annika på telefon 044-247740.

Söndag 4 mars klockan 13.00-16.00
Workshop "Tomat och basilika"
Hälsoträdgården

Välkommen att lära dig odla tomat från frö och hur du kan få fram basilika med enkel hydroponisk odling. Både med hembyggda system och färdiga kit.
Drop in i Hälsoträdgårdens lokaler i Tivoliparken. Ett samarbete med Kristianstads Kommun.
Ingen föranmälan. Vid frågor, ring Andreas på 070-6001016.

Måndag 12 mars klockan 19.00
Årsmöte
Åhusgården

Varmt välkommen till årets Årsmöte! Motioner till Årsmötet skall vara styrelsen tillhanda senast 2018-02-26.
Under kvällen har vi även information om Föreningen med frågestund och vi presenterar vårens och sommarens program. Andreas Andersson berättar även om hydroponisk odling och om projektet Odla i skola.
Växthjul med fina priser finns!

Lördag 24 mars klockan 10.00-14.00
Lär dig beskära rosor
Hälsoträdgården

Ett samarbete med Rosensällskapet i Skåne och Kristianstads Kommun.
Vi finns på plats i Hälsoträdgården i Tivoliparken för att visa och prata om hur man beskär rosor. Kom och prova, varmt välkomna! Drop in mellan 10-14. Ingen föranmälan.
Vid frågor, ring Annika på 044-247740

Söndag 25 mars klockan 14.00
Arrangera din egen påskkruka
Fjällblomman, Fjälkinge

Gunilla visar hur vi kan göra fina krukor till påsk. Allt material du kan behöva finns på plats. Vi fikar också tillsammans.
Anmälan till Gunilla på telefon 044-50201

Lördag 7 april klockan 09.00
Gröna tak, Hemmaodlat och Trädgårdspaletten
Malmö

Vi åker till Malmö och besöker två nyskapande anläggningar. Vi får se hur gröna hustak mitt i centrum förbättrar miljön och hur man kan prenumerera på lokalodlade grönskaer som odlats aquaponiskt. Dagen avslutas med ett besök på Trädgårdspaletten, en unik kombination av botanisk trädgård och handelsträdgård.
Samling 9.00 på Naturums parkering i Kristianstad för gemensam bussresa.
Kostnad för studiebesök och buss 360:- Betalas i samband med anmälan till
Andreas på 070-6001016. Anmälan senast 15 mars.

Söndag 15 april klockan 09.00
Tuijas Växter
Kyrkhult

Vi åker till Tuijas Växter i Kyrkhult där vi hittar ekologiskt odlade, uda växter från hela världen. Samling 9.00 på Biltemas parkering i Kristianstad för samåkning. Anmälan till Inka på telefon 0705-667338

Lördag 21 april klockan 08.00
Bussresa till Växjö Trädgårdsmässa

Växjö arrangerar varje år en mycket trevlig och inspirerande trädgårdsmässa som vi i år vill besöka som en heldagsutflykt. Buss avgår från Naturums parkering 8.00. Kostnad för buss och inträde 250:- Betalas i samband med anmälan till Lotta på 0709-223138.
Anmälan senast 1 april.

Lördag 5 maj klockan 09.00-13.00
Växtmarknad
Kjugekull

Vårens traditionella växtmarknad! Rariteter, samlarväxter och mycket mer. Hembygdsföreningen håller ett lotteri och kaffestugan är öppen.
För att få sälja behövs en anmälan till Jan på 0702-300551

Tisdag 22 maj klockan 18.30
Information och inspiration
Hörnhems Handelsträdgård

Vi får titta in bakom kulisserna i handelsträdgården och lära oss om deras arbete. Vi inspireras ochså runt plantering och olika kombinationer av sommarblommor. Vi bjuds på kaffe och kanhandla i orangeriet. Anmälan till Lotta på 0709-223138

Lördag 26 maj klockan 09.00
Engelska Trädgården och Esperöds Arboretum
Kivik

Vi besöker Kivik och får en guidad tur i den vackra ENgelska Trädgården vid Svabesholms Kungsgård. Sedan åker vi vidare till Esperöds Arboretum och får en trevlig promenad med guide som berättar parkens historia.
Vid arboretet finns även möjlighet att äta medhavd kaffekorg/Picnic.
Kostnad för båda studiebesök 110:-.
Betalas i samband med anmälan till Annika på 044-247740. Vi samåker från Biltemas parkering i Kristianstad 9.00.

Söndag 10 juni klockan 09.30
Besök två trädgårdar i Tollarp och lär mer om jord på Öspab

Vi åker till Tollarp på besök i två privata trädgårdar. En 20-talsträdgård och en trädgård med två dammar och växthus. Efter det fikar vi på Frukt & Bär och åker sedan vidare till Öspab i Sönnarslöv för att lära oss mer om olika jordar.
Anmälan till Susanne på 0702-451650. Samling 9.30 på Biltemas parkering i Kristianstad.

Söndag 1 juli
Tusen Trädgårdar

Flera av våra medlemmar håller sin trädgård öppen för besökare den här dagen.
Se hemsidan www.tradgardsriket.se för att hitta trädgårdarna och planera din egen utflykt!

Lördag 7 juli klockan 14.00
Besök i Ros-Eriks trädgård
Åhus

Låt dig inspireras att odla rosor och klematis. Vi besöker Erik och Kristina Karlsson som bjuder på kaffe i sin trädgård på Missionsgatan 42 i Åhus. Även försäljning av rosor i kruka. Anmälan till Ros-Erik på telefon 044-240279

Lördag 28 juli klockan 09.30
Luktärtsfestival och Bosjö Kloster
Höör

Vi gör en gemensam utflykt till Luktärtsfestivalen i Rörum där vi får en guidad rundtur bland 60 sorters luktärter av Cecilia Wingård. Vi besöker även Bosjö Kloster vid RIngsjän, med sina 200 sorters rosor. Där den som vill kan fika eller luncha i deras cafe.
Samling 9.30 på Biltemas parkering i Kristianstad. Anmälan till Inka på 0705-667338

Söndag 5 augusti klockan 13.00
Information om höstens program och grillning!
Ekenabben

Vi träffas på vackra Ekenabben för att grilla tillsammans och får veta mer om höstens aktiviteter. Föreningen bjuder på korv och dricka. Anmälan till Susanne på 0702-451650

SAMÅKNING !

Till flera av våra aktiviteter åker vi i egna bilar. Om du behöver samåka, ring gärna den som arrangerar aktiviteten så försöker vi hitta resesällskap!

ANMÄLAN !

Tänk på att avanmäla din plats om du får förhinder. Tack!

Anmälan till aktiviteter är bindande. Resebyråbranschens resevillkor gäller.