Program Våren 2020

Söndagen den 23 februari kl 14.00

Svampodling i hem och trädgård

Regionmuseet

Johnny Ammer från Svamphuset visar hur man anlägger en svampodling i stock, pallkrage och inomhus för den som saknar trädgård. Försäljning av mycel och material för svampodling finns under dagen. Välkomna!

Söndag 1 mars kl 14.00
Nu är det tid att vår-/vinterbeskära

Trädgårdsmästare Annika Andersson visar hur vi ska beskära våra fruktträd för att skapa de bästa förutsättningarna för livskraftiga träd med frisk och fin frukt. Vi får också tips och råd på hur vi inte ska göra. Beskärningen genomförs i vår sekreterare Lotta Björkqvists privata trädgård på Capollovägen 9, Fjälkinge. Begränsat antal deltagare.

Anmälan till Lotta på 0709-22 31 38.

Söndag 8 mars kl 14.00
Sticklingar och Fröbytardag

Hälsoträdgården

Vi dukar upp till klassisk fröbyte/försäljning i orangeriet. Tag med dig de fröer du vill dela med dig av, eller kom för att själv fynda. Alla är välkomna. Ingen föranmälan. Samarbete med Kristianstads Kommun

Måndag 16 mars kl 19.00
ÅRSMÖTE  INSTÄLLT

Åhusgården – Sigfridsvägen 5, Åhus

Lördag 4 april kl 14.00
Handla vårblommor på Göinge Fridhem Trädgårds AB
Fridhemsvägen 258, Önnestad

INSTÄLLT

Medlemmar i föreningen är välkomna till Marie och Erik i Göinge Fridhem för att handla egenodlade penséer m.m.
Vi blir bjudna på fika och får tillfälle att umgås.

Anmälan till Lotta på 0709-22 31 38.

Söndagen den 19/4 kl 11.00

Betonggjutning på Backgården i Hovby

Bovby Byagata 12, Kristianstad

Denna söndag träffas vi och gjuter betong. Vi hjälps åt att skapa våra verk i bästa amatöranda! TA med glatt humör, kreativa ideer och ev formar/material som du vill använda till gjutningen. Föreningen ser till att det finns armering, betong, verktyg, täckplast, olja och skyddsutrustning på plats. Tänk på att verken måste kunna flyttas och hämtas när betongen härdat. Kostnad 100 kr och betalning sker på plats. Begränsat antal platser. Anmälan till Carina på 0703-940897

Lördag 2 maj kl 09.00-13.00

Växtmarknad Kjugekull

INSTÄLLT (efter rådande rekommendationer med 50 personer, ute som inne, kommer vi inte att kunna hålla den gränsen, därav detta beslut.)
Traditionell växtmarknad med rariteter,
samlarväxter och mycket mer.
Anmälan att stå och sälja görs till
Carina på 0703-94 08 97 senast
17/4.

Söndag 24 maj kl 10.00
Återbesök i Sebbarpsplantskola, Sebbarp 503, Löbberöd
Vårhelg hos Linders plantskola, Köpinge 6902, Hörby

Efter höstens trevliga besök hos Carina Fritzell och Henrik Åström gör vi nu ett vårbesök i trädgården där Rhododendron förhoppningsvis står i praktfull blom. Efter besöket hos dem går turen till Linders plantskola med trädgårdscafé och andra utställare. Guidade turer i arboretet hålls kl. 12 och 15. Grannen tvärs över gatan har en matmässa med mathantverk som också kan besökas. Anmälan till Susanne Palla görs gärna via SMS på 0702-45 16 50

Söndag 7 juni kl 11.00

Besök i privata trädgårdar

Annica Engfors, Peder Billes väg 24, Fjälkinge
Birgitta och Erik Andersson, Storgatan 9, Bromölla
Stefan och Emma Andersson, Dalasträdet 17, Näsum

Kl. 11.00 startar vi dagens besök I Annica Engfors lilla trädgård som ger ett stort intryck. Efter detta besöker vi Birgitta och Eriks ljuvliga villaträdgård i Bromölla med deras stora sortiment av rhododendron, azaleor, hostor m.m.

Dagen avslutas i Näsum hos Stefan och Emma. Trädgården som innehåller det
mesta man kan önska är uppbyggd och välskött sedan 50 år tillbaka. Här
finns lite plantor samt kaffe och kaka till försäljning.

Anmälan till Susanne Palla görs gärna via SMS på 0702-45 16 50

Söndag 14 juni kl 10.00

Besök i 2 trädgårdar i Osby

Backagården, Hässleholmsvägen 46, Osby

Jeppa S, Jeppa Svenstorp 2089, Osby

Vi börjar vår Osbyrunda på Margaretas och Görans karak-täristiska Göingegård, Backagården. Här finns köksland,
ett hemmabyggt växthus, en ladugårdsruin och fruktträd, allt omgärdat av stenmurar. Färden fortsätter sedan till Johans och Lindas paradis där vi bl.a. hittar mängder av rhododendron och azaleor, tropiskt växthus, 5 dammar, trädgårdsland och fruktträdgård.

Begränsat antal deltagare. Anmälan till
Lotta på 0709-22 31 38.

Söndag 28 juni
Tusen Trädgårdar 2020

Den här dagen öppnar passionerade trädgårdsälskare över hela Sverige upp sina trädgårdar för besökare. Information om evenemanget finns på www.tradgardsriket.se

Vi kör själva till de trädgårdar vi vill besöka.