13 september SLU Balsgård

Tack Kimmo för en trevlig rundvandring och all information vi fick till oss om dels er verksamhet och om odling av frukt och bär!

5 augusti Ekenabben

Det var grillförbud, men vi samlades och bjöds på rostbiffbaguette och dricka istället. Trevlig samvaro och en vacker promenad till de hundraåriga ekarna, fågelskådartornet och den nu uttorkade alsumpmarken.

Tre trädgårdar i Tollarp 10 juni

Vi fick förmånen att besöka tre vitt skilda trädgårdar i Tollarp. En trädgård med dammar och växthus, en gammal visnings- och handelsträdgård som håller på att restaureras och en trädgård som tillhörde en småbarnsfamilj, där trädgårdsintresset fullkomligt spirade! Roligt. Vi var många och vi var nöjda och fulla av intryck när dagen var slut.

Österlenresa till Kivik lördag 26 maj

Vi började med en guidad tur med Marie i Den Engelska Trädgården på Svabesholms Kungsgård. Ett fantastiskt resultat av flera års arbete för att göra denne besöksträdgård till något alldeles extra.

Sedan for vi vidare till Esperöds Aroretum där vi fick en guidad rundtur med Bo Hanson, ägare till Herrgården och Arboretet samt konstnär. Mycket intressant! Kan varmt rekommenderas.

Bo berättar och visar.

Hörnhems Handelsträdgård tisdag 22 maj

Vi var ett stort gäng som besökte Hörnhem för att få se lite bakom kulisserna och få handla i Orangeriet.

Lite information från Bror.

Växtmarknad på Kjugekull lördag 5 maj

Dags för årets Växtmarknad. Soligt och varmt. Många utställare och glada besökare!

Mycket att välja på hos våra utställare.

Tre glada damer i solen!

Workshop Rosor 24 mars 2018

Tillsammans med Rosensällskapet i Skåne och Kristianstads Kommun hade vi drop in i Hälsoträdgården för alla som ville lära sig beskära rosor. I orangeriet fanns kaffe och mer information och ute i rosariet visade vi hur man gör och gav möjlighet till allas frågor. En mycket trevlig dag i Tivoliparken!

Ivo Möttus, Jenny Puertas, Annika Andersson och Erik Karlsson

Workshop Tomat & Basilika söndag 4 mars

Ett samarbete med Kristianstads Kommun. Workshop i orangeriet och i växthuset där de som kom fick lära sig odla tomat från frö och lära sig odla basilika och annat i olika hydroponiska odlingar. Mycket folk, gott kaffe och glada trädgårdsentusiaster - kan det bli bättre än så. Mycket välbesökt aktivitet.

Jan Malm lär ut om tomatodling från frö i växthuset

Andreas Andersson pratar om hydroponisk odling i orangeriet