9+10 oktober Ljuskvällar i Färlöv med Jagorstrands

Två magiska kvällar med fantastiskt brittsommarväder. Varmt, stjärnklar himmel och ingen blåst. Perfekt för grillmingel i Birgitta och Lars-Görans fantastiska trädgård i Färlöv. Bettina Jagorstrand hade riggat upp olika belysning i trädgården för oss, så vi kunde lära oss mer och ställa frågor. 165 personer besökte oss för att lära mer, roligt! Tack till alla som var med och ordnade detta.

7 oktober Workshop Höstgöra i Hälsoträdgården

Höstens workshop hade tre olika stationer. En där Jan lärde ut hur man delar perenner, en där Andreas lärde ut om hur man kan odla vitlök och en där Ivo, Eva och Barbro svarade på frågor hur man vinterförvarar utekrukväxter. Vi minglade, drack kaffe och lärde oss saker! Tack alla som delade med sig av sina kunskaper!

Andreas pratar vitlök i Växthuset

13 september SLU Balsgård

Tack Kimmo för en trevlig rundvandring och all information vi fick till oss om dels er verksamhet och om odling av frukt och bär!

8 september Med buss till Helsingborg!

En heldagsutflykt tillsammans till Cedergrens plantskola i Råå, Flora Linnea vid Fredriksdal och Vikentomater. Mycket att titta på, mycket att lära och mycket att handla.

5 augusti Ekenabben

Det var grillförbud, men vi samlades och bjöds på rostbiffbaguette och dricka istället. Trevlig samvaro och en vacker promenad till de hundraåriga ekarna, fågelskådartornet och den nu uttorkade alsumpmarken.

Tre trädgårdar i Tollarp 10 juni

Vi fick förmånen att besöka tre vitt skilda trädgårdar i Tollarp. En trädgård med dammar och växthus, en gammal visnings- och handelsträdgård som håller på att restaureras och en trädgård som tillhörde en småbarnsfamilj, där trädgårdsintresset fullkomligt spirade! Roligt. Vi var många och vi var nöjda och fulla av intryck när dagen var slut.

Österlenresa till Kivik lördag 26 maj

Vi började med en guidad tur med Marie i Den Engelska Trädgården på Svabesholms Kungsgård. Ett fantastiskt resultat av flera års arbete för att göra denne besöksträdgård till något alldeles extra.

Sedan for vi vidare till Esperöds Aroretum där vi fick en guidad rundtur med Bo Hanson, ägare till Herrgården och Arboretet samt konstnär. Mycket intressant! Kan varmt rekommenderas.

Bo berättar och visar.

Hörnhems Handelsträdgård tisdag 22 maj

Vi var ett stort gäng som besökte Hörnhem för att få se lite bakom kulisserna och få handla i Orangeriet.

Lite information från Bror.

Workshop Rosor 24 mars 2018

Tillsammans med Rosensällskapet i Skåne och Kristianstads Kommun hade vi drop in i Hälsoträdgården för alla som ville lära sig beskära rosor. I orangeriet fanns kaffe och mer information och ute i rosariet visade vi hur man gör och gav möjlighet till allas frågor. En mycket trevlig dag i Tivoliparken!

Ivo Möttus, Jenny Puertas, Annika Andersson och Erik Karlsson