Trädgårdstips

Vad är Andelsbin?

Viktigt för oss odlare är att det finns bin och humlor som sköter pollineringen. Om man är sugen på biodling men har ont om tid så kan 'andelsbin' vara något. Allt fler odlare erbjuder möjligheten att köpa in sig på andelar i en kupa, hälsar Sveriges Biodlares Riksförbund.

Andelsägandet betyder att man följer bina i en kupa och tar del av honungen de ger. Den som vill får vara med när honungen skördas två gånger om året.

Bin vill ha varma och soliga somrar, men det får inte vara för torrt. Binas viktigaste uppgift är att pollinera växter för bättre skördar. Som tack ger växterna bina en omgång pollen och nektar att ta med hem till kupan. Binas favoriter är sälg, lind, raps, fruktträd och maskrosor. Så snälla, ta inte bort alla maskrosor i gräsmattan!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vad är modeorden Akvaponiskt & Hydroponiskt odlande?

Att odla hållbart, ofta i stadsmiljö, utan att använda jord. Ett akvaponiskt odlingssystem innebär att man kombinerar odling av fisk i bassänger med moderna system för odling av grönsaker och bär. Det näringsrika vattnet cirkulerar mellan fisktankar och växternas rotsystem. Med akvaponik kan man öka produktionen av livsmedel även i stadsmiljö.

Hydroponisk odling betyder att man odlar i vatten, utan jord. De näringsämnen som växten behöver tillsätts i vattnet.

Vill du veta mer? Vi har en aktivitet i höst på Axonaskolan. Andreas Andersson i vår styresle kommer också berätta lite om detta från scenen på Bäckaskogs Trädgårdsdag sista helgen i augusti. Välkomna!

Co-Grow - en win-winlösning för ett mer hållbart samhälle.

Detta kommer vi prata mer om under hösten och på vårt nästa årsmöte.

Co-Grow är en förmedlingstjänst och matchar odlingsintresserade i lägenhet med villaträdgårdar i närområdet. Bor du i lägenhet och är sugen på att odla - och bor du i villa med trädgård och kanske inte längre orkar eller kan odla, så matchar Co-Grow er tillsammans för att prova att tillsammans samarbeta med en odling.

Co-Grow bidrar med detta även en möjlighet till oväntade möten mellan grannar som annars kanske inte blivit av.

Visst kan det bli spännande!

TIPSRUTAN

Sprid ej fruktträdskräfta med dina verktyg. Efter användningen bör du tvätta verktygen med såpvatten eller T-sprit. Bränn grenar som är skadade, smittan sprids genom luften med sporer.

JAS-beskärning = juli, augusti, september. Exempel: Lönn, tulpanträd och magnolia precis  efter blomning.

Avenbok, bok, hästkastanj, valnöt, mullbär, näsduksträd, prydnadskörsbär, kiwi, klätterhortensia, pipranka, prydnadsvin, blomsterkornell.

Gör dina egna engångskrukor av tidningspapper.